Home : Softwarevoorwaarden : FPS-definitie

FPS

Staat voor "Frames per seconde". FPS wordt gebruikt om te meten omlijsting rate - het aantal opeenvolgende afbeeldingen op volledig scherm die elke seconde worden weergegeven. Het is een algemene specificatie die wordt gebruikt bij het vastleggen en afspelen van video en wordt ook gebruikt om de prestaties van videogames te meten.

Gemiddeld kan het menselijk oog 12 afzonderlijke beelden per seconde verwerken. Dit betekent dat een beeldsnelheid van 12 FPS beweging kan weergeven, maar er schokkerig uitziet. Zodra de framesnelheid 12 FPS overschrijdt, lijken de frames minder discreet en beginnen ze samen te vervagen. Een beeldsnelheid van 24 FPS wordt meestal gebruikt voor film, omdat deze een vloeiend uiterlijk creëert. Veel videocamera's nemen op in 30 of 60 FPS, wat voor nog vloeiendere bewegingen zorgt.

De 60i (60 FPS, interlaced) formaat werd gebruikt voor NTSC-uitzendingen en werd vervangen door de 60p (60 FPS, progressieve scan) Met HDTV. Dit betekent dat HDTV niet alleen een hogere biedt resolutie dan NTSC, maar levert ook vloeiendere weergave op. Om te profiteren van hogere framesnelheden, het scherm waarop de video staat uitgang moet een ondersteunen verniewings snelheid dat is minstens zo hoog als de beeldsnelheid. Dat is de reden waarom de meeste televisies en monitors ondersteunen vernieuwingsfrequenties van minimaal 60 hertz.

FPS wordt ook gebruikt om de beeldsnelheid van videogames te meten. De maximale framesnelheid wordt meestal bepaald door een combinatie van de grafische instellingen en de GPU. Als u bijvoorbeeld een nieuw spel op een oude computer uitvoert, moet u mogelijk de kwaliteit van de afbeeldingen verminderen om een ​​hoge framesnelheid te behouden. Als u een nieuwe computer met een krachtige hebt videokaart, kunt u mogelijk de grafische instellingen verhogen zonder de FPS te verlagen.

Hoewel sommige games de maximale framesnelheid beperken, is het niet ongewoon dat een krachtige GPU meer dan 100 FPS genereert. Om een ​​spel zonder te kunnen spelen achterblijven, het helpt ervoor te zorgen dat de game meer dan 60 FPS behoudt, zelfs als er veel gebeurt op het scherm. Daarom is het verstandig om je grafische instellingen conservatief te configureren om schokkerige gameplay te voorkomen.

NOTITIE: FPS is ook een veel gebruikte afkorting voor "First Person Shooter", een soort 3D-videogame die je het perspectief van de hoofdpersoon geeft.

TechLib - Het Tech Lib computerwoordenboek

Deze pagina bevat een technische definitie van FPS. Het verklaart in computerterminologie wat FPS betekent en is een van de vele softwaretermen in het TechLib-woordenboek.

Alle definities op de TechLib-website zijn geschreven om technisch nauwkeurig te zijn, maar ook gemakkelijk te begrijpen. Als u deze FPS-definitie nuttig vindt, kunt u ernaar verwijzen met behulp van de citatielinks hierboven.