SMM
Staat voor "Social Media Marketing." SMM verwijst naar marketing gedaan via sociale media of social networking websites. Hoewel de meeste bedrijven en organisaties hun eigen websites hebben, kan het moeilijk zijn om gebruikers te bereiken die de organisatie nog niet kennen. Daarom hebben veel organisaties het nuttig gevonden om ook een aanwezigheid te ontwikkelen op 'Web 2.0"websites, zoals Facebook, LinkedInbeheren en Twitter ook.
Social media marketing biedt bedrijven een goedkope manier om grote aantallen gebruikers te bereiken en naamsbekendheid te verwerven. Aangezien websites voor sociale netwerken al grote gevestigde online communities hebben, kunnen bedrijven en organisaties bekendheid krijgen door eenvoudigweg lid te worden van deze websites. Organisaties kunnen aangepaste sociale-mediaprofielen maken en vervolgens hun eigen community's binnen deze sites bouwen door gebruikers toe te voegen als vrienden of volgers. Veel bedrijven trekken gebruikers aan door frequente updates te plaatsen en speciale aanbiedingen te doen via hun profielpagina's op sociale media.
Terwijl SMM een krachtig is online marketingtool, het wordt meestal gebruikt om andere online marketingmethoden aan te vullen in plaats van ze te vervangen. Aangezien zowat elk bedrijf of bedrijf lid wordt van een sociale netwerkwebsite, kan het moeilijk zijn om op te vallen tussen de rest. Daarom vertrouwen de meeste bedrijven nog steeds op webadvertenties en zoekmachineoptimalisatie SEO om verkeer naar hun websites te genereren.